Do's & Don'ts bij het maken van een bedrijfsfilm

Zorg dat de film kort & bondig is

Gemiddeld genomen verlies je in de eerste 30 seconden van je film 33% van de kijkers. Hoe korter en bondiger, hoe krachtiger de boodschap die je wilt over brengen en hoe groter de kans dat men blijft kijken naar je film.

De meest succesvolle online advertie of video's gaan om een centraal, simpel concept wat effectief gelinked is aan een merk.

Bij een marketingvideo is het belangrijk dat de film een 'call to action'  bevat. Kan de klant ergens meer informatie krijgen, weet hij waar hij kan bestellen of een offerte kan aanvragen etc.

Zorg voor eenvoudig taalgebruik

Belangrijk is dat zowel in de voice-over als in de eventuele teksten, het taalgebruik helder en duidelijk is en niet voor meerdere manieren uitlegbaar.

Gebruik alleen vakjargon als de doelgroep ook tot hetzelfde vakgebied behoort.

Gebruik emotie!

Film is emotie. Kernwoorden zijn: verlangen, spanning en verwondering! Laat de kijker deze kernwoorden ervaren, herkennen zodat de boodschap ook beter wordt onthouden.  En durf origineel te zijn!

Vergeten je film te promoten

Indien je film ook op de website komt, zorg er dan voor dat hij bekeken wordt! Kies de juiste landingspagina (meestal de home pagina) tenzij het om een specifiek product gaat die elders op de website naar voren komt).

Laat mensen weten dat er een film op je website staat door middel van social media; zoals Linkedin, Twitter, Facebook bedrijfspagina etc.

Zet je video niet fysiek op je website omdat je pagina er dan langer over doet te laden. Bovendien wordt je ranking op internet vergroot als je je eigen videokanaal op YouTube of Vimeo hebt. Je kunt je videolink vanuit je videokanaal op je website zetten (embedden).

BELANGRIJK: veel mensen die zelf een kanaal aanmaken op een videosite, vergeten vervolgens de juiste zoekwoorden te selecteren waarop men gevonden wil worden, de zogenaamde 'tags'. Wanneer men op google je bedrijf intikt en je hebt de juiste tags erin staan, vindt google ook direct je YouTube kanaal of Facebook bedrijfspagina!  Kortom, hoe meer je gevonden kan worden op internet, hoe beter je ranking.

Bepaal je doelgroep!

Zorg ervoor dat je een duidelijke doelgroep hebt. Als je een fillm maakt over je bedrijf, zorg er dan voor dat je kort en bondig laat zien wat je bedrijf doet! Laat je niet verleiden door in één film, tot in detail, bijvoorbeeld alle businessunits en producten of diensten in de film te verwerken. Probeer concreet afhankelijk van de doelstelling van de film de hoofdzaken aan te stippen.

Per Business Unit of product/dienst kan je beter een aparte film laten maken zodat je alleen de kijkers trekt die geïnteresseerd zijn in dat specifieke product of dienst afhankelijk van je doelstelling! Beter een paar korte filmpjes per product of dienst dan één hele lange waarbij de kijker zeker afhaakt!

Doe geen concessies aan kwaliteit

Het kan goedkoper lijken te laten filmen met microfoon op camera, maar ook al is het ietsje duurder, laat de audio altijd apart opnemen om de beste kwaliteit te krijgen.

Tevens is een goede voice-over heel belangrijk wat niet iedereen kan.  Sommige klanten denken op deze manier geld uit te sparen, maar vaak is het resultaat van mindere kwaliteit omdat het een vak apart is. Soms kom je ermee weg als je een 'natuurtalent' treft met eveneens heldere en duidelijke stem. Natuurlijk is het vaak ook afhankelijk van het type film die ingesproken moet worden.  Een instructiefilm is gemiddeld genomen makkelijker in te spreken dan een reclame!

Kwalteit van online video beïnvloedt immers de perceptie van kijkers op je bedrijf en of merk!


Niet geforceerd promoten in je film

Probeer in je video je bedrijf of product niet geforceerd te promoten. Mensen stoppen dan snel met kijken en ben je wellicht een potentiële klant kwijt. Daarentegen dien je ook weer niet te weinig te promoten. Hoe je dan naar balans streeft? Door de tijd te nemen je doelstelling goed te formuleren en afhankelijk daarvan te bepalen hoe 'promotioneel' noodzakelijk is. Kies de belangrijkste elementen die er minimaal in naar voren moeten komen en laat het daarbij.


Probeer niet 'doel op zich' bepaalde personen te selecteren

Zoek personen die het leuk vinden mee te werken en ook de flair hebben, er representatief uitzien en makkelijk uit hun woorden komen. Kies niet iemand waar je niet omheen kunt, maar wel slecht uit zijn of haar woorden komt.

Het is vaak doel op zich bij bedrijven om meerdere personen in een film te laten verschijnen, terwijl er maar 1 of 2 mensen nodig zijn.....  Probeer dit te vermijden want het doet alleen maar afbreuk aan het eindresultaat.

Do's:

Don'ts:

Laat 2 versies van de film maken

Bijvoorbeeld een standaard versie en een trailer versie.

Of als je twee doelgroepen hebt, bijvoorbeeld artsen en patiënten: een versie met ervaring waarbij een arts aan het woord en een versie met de ervaring van een patiënt aan het woord. Als de film voor een verpleegkundige is bedoeld, kunnen beide ervaringen weer in één film worden opgenomen.  Vaak is de inleiding en de film hetzelfde, alleen de ervaring anders. De meerprijs is daardoor minimaal, maar je kunt de film wel zo optimaal mogelijk inzetten!

Niet alleen eigen werknemers en collega's aan het woord

Veel bedrijven willen snel een bedrijfsfilm. Daarom willen ze geen extra tijd en geld besteden aan het benaderen van hun vaste klanten en toestemming vragen mee te willen werken aan hun film. Echter, de film komt veel sterker over als je je klanten aan het woord laat waarom ze voor jouw bedrijf hebben gekozen en wat het bijbehorende resultaat is geweest. Uiteindelijk kan het je dus meer geld opleveren!

(placeholder)

Wist u dat u gewoon 'views' kan kopen voor uw YouTube kanaal?

Grote bedrijven die willen dat hun filmpje bovenaan in YouTube verschijnt, betalen ervoor om hun kanaal te starten met x-aantal views.  Zo kun je al 500.000 'kijkers' kopen voor 99 euro:-)

Dit geldt tevens voor Twitter followers, Facebook pagina likes, Pinterest followers, Soundcloud plays en likes.....

Kortom, het zegt dus helemaal niks hoe 'goed' een video werkelijk is, je komt in de rankig bovenaan en daardoor krijg je vanzelf meer echte kijkers.

Alleen vanuit eigen perspectief de inhoud en doelstelling van de film bepalen

Probeer goed na te denken wat de klant precies zou willen weten over je bedrijf en wat hun behoefte is en niet alleen vanuit je eigen perspectief te bedenken wat de klant zou moeten weten.

Als je over een webfilm nadenkt, probeer dan gerust eens bij huidige klanten te checken wat zij precies zouden willen weten en welke behoeften aan hebben. Deze uitkomsten kunnen soms heel verrassend en verhelderend zijn. Zo kun je je eigen wensen en klantbehoeften combineren in het eindresultaat.

(placeholder)

6 handige YouTube URL trucs die je moet weten!!

(placeholder)